close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תאונת עבודה בבניה – מה עושים?

מערכת שורשיג סיוון, תשעט16/06/2019

ענף הבניה בישראל "אחראי" לעשרות מקרי פגיעה ותאונות עובדים מדי שנה, לרבות מקרי מוות, כאשר רוב המקרים ככולם נובע מאי הקפדה על כללי בטיחות וסביבת עבודה שאינה זוכה לכל אמצעי הבטיחות הנדרשים ופיקוח מלא והולם

תגיות:
תאונות עבודה בכלל ותאונות עבודה בבניה מחייבות דיווח מהיר ומידי הן לרשויות ולחברות הביטוח והן למוסד הביטוח הלאומי, וזאת לצד איסוף ראיות חדות וברורות מן השטח להוכחת הליקויים לצרכי תביעות עתידיות.
תאונת העבודה יכולה להיגרם הן בשל רשלנות המעסיק ואי יצירת תנאי בטיחות והן בשל רשלנות העובדים עצמם. בכל מקרה המעסיק ייקח אחריות על הפגיעה מאחר והוא האחראי ליצירת סביבת העבודה והן למילוי ההוראות במלואן על ידי העובדים. אחריות זו הינה אחריות כלכלית ולא פלילית, שכן זו תיבחן בנפרד בהתאם לאופי הפגיעה ולנתוני ומצב אתר הבניה.

למי נדרש לדווח בעת תאונת עבודה?
1. למעסיק - לא תמיד המעסיק והאחראי מצוי באתר ולמרות שנמצאים מי מטעמו (מפקח בניה, מנהל עבודה) חשוב לוודא כי המעסיק עודכן בזמן אמת אודות הפגיעה בעובד באתר ואודות הנסיבות.

2. המוסד לביטוח לאומי - הביטוח הלאומי הוא המוסד הרשמי במדינת ישראל האמון על פיצוי ושיפוי לעובד בעת תאונת עבודה. הפיצוי נקבע בהתאם לאופי הפגיעה, לרמת המוגבלות (אחוזי נכות זמנית וקבועה), להוצאות הרפואיות והתהליכים הרפואיים המלווים את הפציעה וליכולת או אי היכולת של העובד להמשיך לעבוד. חשוב לדעת כי ביטוח לאומי הוא מוסד הפועל באיטיות ועל כן חשוב גם לדווח באופן מלא ומידי, כמו גם לספק מסמכים רפואיים, דו"חות ומידע מלא על מנת שלא לעכב את הטיפול בתביעה.

3. חברות הביטוחים הפרטיות - כל ביטוח פרטי, ביטוח רפואי או ביטוח תאונות אישיות, מחזיק בפוליסה שונה ובסעיפי חבות שונים בהתאם למהות הפציעה, מיקום הפציעה ופרמטרים נוספים. בשלב הראשוני גם אם לא בטוחים האם הביטוח הפרטי הקיים מעניק כיסוי לתאונות עבודה חשוב לפנות אל סוכן הביטוח ולעדכן אותו, על מנת שיתבצע רישום ותביעה בזמן אמת. בהמשך כדאי להיוועץ בעורך דין המתמחה בתאונות עבודה, למעבר על הפוליסה ומיצוי הזכאות במלואה.

כאמור, תאונות באתרי בניה אינן קורות ללא סיבה ואינן גזירת גורל. כאשר מתרחש אירוע עם נפגעים באתר מטבע הדברים הנפגע עצמו חושב ואינו מסוגל לתעד את תנאי השטח לצורך תביעות עתידיות. עם קרות המקרה מומלץ כי מישהו מבני משפחתו או חבריו לעבודה יתעדו באופן מלא את האתר, נקודת הפגיעה וכל דבר שעשוי להיות רלוונטי. חשוב לדעת כי במקרה של אירועים הכוללים מוות צוות מטעם משטרת ישראל יגיע לאתר ויבחן את הראיות והמקום.

תביעות בשל תאונות עבודה בכלל ותאונות עבודה בענף הבניה הם תביעות מורכבות המצריכות ידע והתנהלות מול גורמים רבים, בירוקרטיה והתנהלות אל מול חברות ביטוח.

• יש לכם שאלה בנושא תאונות עבודה? מוזמנים להיוועץ עם עו"ד נתי בירן, לחצו כאן.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה